CRM-systemer - der er stor forskel

Er der forskel på CRM-systemer?

Svaret på spørgsmålet er selvfølgelig “nej” - langt fra endda.

“Det er da klart”, tænker du måske. For de dyre er selvfølgelig meget bedre.

Men det er netop pointen: Den dyre løsning er ikke nødvendigvis bedre. Det er det måske i nogle tilfælde, men langt fra i alle.

Er en dyr CRM-løsning også bedre?

Valg af løsning er en forretningsmæssig beslutning, der groft sagt handler om at afveje omkostningerne op mod udbyttet - dvs. løsningens evne til at understøtte forretningen både nu og på længere sigt.

En løsning er altså ikke nødvendigvis bedre, fordi den har en masse forskellige funktionaliteter. For det gør den kun til en bedre løsning, hvis man rent faktisk har brug for dem alle - og ikke kan få dem, man har brug for, i et billigere alternativ.

Noget andet er så, at der er med få undtagelser altid tale om en afvejning. Får man alt, hvad man kan drømme om, vil de de sidste 5% ikke altid være fornuftige forretningsmæssigt, uanset hvor smarte de er.

Eksempel: Den dyre løsning ikke den rigtige

Jeg har for kort tid siden hjulpet en virksomhed med at finde en CRM-løsning til 30-40 brugere.

Valget stod mellem 3 løsninger, hvor den dyreste kostede 5 (fem!) gange så meget som det billigste alternativ. 

Selvfølgelig var der forskel på løsningerne, men absolut ikke kun til fordel for den dyreste. De have alle hver deres fortrin - og hver deres svagheder.

Alle løsninger kunne bruges og opfyldte de krav, der var fastlagt. På nogle områder var den ene lidt bedre end den anden, og på andre områder var det omvendt. Så det afgørende var, hvor højt de sidste ‘marginaler’ blev prioriteret.

I sidste ende var det med andre ord et spørgsmål om at afveje vigtigheden af forskellige ‘features’ i relation til en markant prisforskel.

Men havde det ikke været muligt at få den perfekte løsning på alle områder? I princippet jo, for teknisk set er der jo stort set ikke noget, der er umuligt i dag. Men omkostningerne for at komme fra en ‘rigtig god løsning’ til en ‘perfekt’ er ofte ganske høje.

Og i øvrigt har alle løsninger - uanset pris - deres begrænsninger. 

Hvad er den 'rigtige' løsning?

At vælge ‘rigtigt’ handler kort sagt om to ting.

Start med at finde ud af, hvad I har behov for. Hvad skal der til for at understøtte forretningen både nu og på længere sigt? Det kan du eventuelt læse mere om her.

Når det er gjort, er det tid for at se på forskellige alternativer, der lever op til behovene.

Og som det andet skal priserne på de relevante alternativer sammenlignes. Og husk at det ikke er nok kun at se på licens- eller abonnementsprisen.

Hvis du vil lave en reel sammenligning - og ikke bliver overrasket over, at budgettet ikke holder - er du nødt til at bruge lidt tid på at regne på TCO (‘total cost of ownership’). Hvilke moduler skal tilkøbes, hvad koster udvikling / konfiguration, og hvad koster det at få implementeret de forskellige alternativer og lavet interfaces til andre af jeres systemer?

Jeg hører ganske ofte, at en virksomhed har valgt CRM-løsning ud fra, hvilket økonomi- eller e-mailsystem de har i forvejen. Det kan være gode argumenter, men er det langt fra altid.

Pointen er, at det betaler sig at lave en god foranalyse, inden kontrakten underskrives.  Og det kræver mere end en hurtig tur på nettet eller sociale medier for at finde den rigtige løsning.