Vi skaber større effektivitet

Marketing, salg og CRM er ikke kun afdelinger. Det er en proces, der også involverer kundeservice og mange andre. Set fra kundens synspunkt er det ét forløb - sådan skal det også fungere internt.

Gode resultater kræver derfor samarbjede og sammenhæng - ikke mindst mellem salg og marketing. Når det fungerer godt, sparer I ikke kun ressourcer. Kundeoplevelsen bliver bliver bedre, ’time-to-market’ kortere, det opstår synergi og  resultaterne bliver bedre.


 

 

Hvorfor er effektivitet blevet vigtigere?

Hvorfor

I sidste ende er det jo ikke strategier og planer, der skaber resultater - det er gennemførslen af dem.

 

Nøglen til succes er et gnidningsløst samarbejde ikke mindst mellem marketing og salg. Det skaber intern effektivitet og synergi. Læs mere.

Større effektivitet skaber bedre resultater i salg og marketing

Jeres udbytte

Hvis I bliver mere effektive, svarer det til at få større budget og mere tid.

 

Men vigtigst: Kunderne vil opleve sammenhæng på tværs - det skabe en bedre kundeoplevelse og bedre resultater.

 

Og dagligdagen bliver i øvrigt også sjovere. Læs mere.

Effektivitet i marketing og salg kræver flere ting

Hvad det kræver

Tænk på det som et orkester: Det lyder nu engang bedst, når alle spiller sammen.

 

Og det kommer sjældent af sig selv, men kræver de rigtige rammer. Der skal være enighed om 'mål og midler', og det daglige samarbejde skal fungere. Læs mere.

 


Kan I blive mere effektive?

Kontakt os og få en uforpligtende dialog om jeres muligheder og vores erfaringer.

 

 

 


 

Det er de daglige aktiviteter, der skaber resultaterne. Men eksekvering er blevet både sværere og vigtigere:
 

  • En god kundeoplevelse og resultater kræver en indsats af mange - et samarbejde der skal fungere gnidningsløst og effektivt.
  • IT og data er afgørende både i forhold til kunderne og internt. Det kræver nye løsninger og en anden tilgang til marketings IT-platform.
  • Uddelegering er nødvendigt for at skabe en agil organisation, men det forudsætter de rigtige rammer.
  • Kundernes beslutningsproces er ændret - det stiller nye krav til indsatsen men også til det interne samarbejde mellem bl.a. salg og marketing.
  • Antallet af kanaler og aktiviteter er stort. Indsatsen skal balanceres i forhold til kunderne og gennemføres synkront indenfor rammerne af virksomhedens strategi.

 

Det er bare lettere, når tingene fungerer:

  • Og mulighederne er der: I salg og marketing går mere end 50% af budgettet ofte til andet end aktiviteter – lønninger, IT osv.
  • Større effektivitet betyder, at I kan gøre mere for det samme budget. De enkelte opgaver kræver mindre, og der opstår synergi.
  • Men det betyder også, at kunderne får en bedre oplevelse, og at brandoplevelsen bliver konsistent på tværs.
  • Marketing kan dokumentere sine resultater - så det bliver en investering og ikke set som en omkostning.
  • Sidst men ikke mindst: det er sjovere at være medarbejder, når tingene fungerer. Og det giver mindre stress. 

 

Alle skal spille i takt, men det kommer ikke af sig selv:

  • Salg og marketing skal synkroniseres. For kunden er det ét forløb, og sådan skal det også fungerer internt.
  • Processerne skal være effektive. Det kræver enighed om forløb, roller og ansvar.
  • Alle skal have de rigtige ’værktøjer’ og den viden om kunderne, de har brug for. Og samtidigt skal de have et fælles kundesyn.
  • Organisationen skal været gearet til at handle og understøtte processerne. Det skal være nemt for den enkelte medarbejder og hvert team.
  • Der skal følges op på indsats og resultater. Så man ved, om man bevæger sig I den rigtige retning. Og for at lære så indsatsen kan optimeres.

 


Det spørger kunderne om:

Hvordan bliver vi mere effektive?

Der er flere ting, der skal gå op i en højere enhed. Som regel er der et enkelt eller to områder, hvor det halter. Kommer det på plads, vil det have indflydelse på hele ’urværket’ og dermed på jeres evne at eksekvere. Måske har I selv en ide om, hvor det halter, men ellers bruger vi gerne nogle timer på at afdække mulighederne sammen med jer.

Hvordan kan vi vide om vi er effektive i dag?

Det er ikke altid let, for ofte vænner man sig til symptomerne - fx mange møder og lange diskussioner, en IT-platform der ikke fungerer optimalt eller et tungt samarbejde mellem Salg og Marketing. Eller I har ganske enkelt en ambition om, hele tiden at øge effektiviteten. Første skridt kan være et møde, hvor I kun diskuterer, om der er områder, hvor tingene kunne fungerer bedre. I den kommercielle del af organisationen har vi for vane kun at tænke  på aktiviteterne i markedet og ikke på, hvordan vi arbejder. Hvis I vil udfordres på jeres effektivitet, bruger vi gerne nogle timer på at afdække potentialet med jer.

Kan det betale sig?

Prøv med lidt hurtig hovedregning: Hvad vil det fx betyde, hvis I skulle bruge 15% mindre tid på en bestemt opgave? Kunne gennemføre 10% flere aktiviteter, uden at alle bare skal løbe tilsvarende hurtigere? Eller jeres IT-projekter blev gennemført til tid og budget, og løsningen bagefter understøttede forretningen og blev brugt af alle? Hvis det lyder interessant, så overvej næste skridt.