Taber de små?

Oprettet d.

Jeg synes, tendensen bliver tydeligere og tydeligere. I mange brancher deler virksomhederne sig i to grupper. Ikke mindst brancher med både små og store virksomheder. Hotelbranchen er et eksempel.

 

Der er nogle, der er langt fremme i skoene, når det kommer til marketing, mens andre arbejder som for 5 - 10 år siden. Og med den fart kunderne ændrer indkøbsvaner, er 5 år lang tid, og 10 år en evighed.

 

Nogle er for eksempel i fuld gang med marketing automation. De sender e-mails, der er målrettet den enkelte og kommer på det rigtige tidspunkt (for modtageren). De har et 360 graders kundesyn på tværs af kontaktpunkter og er nået langt med kommunikation, der er koordineret på tværs af kanaler. Og måske har de dynamiske websites, der ’tilpasser sig’ den enkelte besøgende.

Og så er der andre, der sender nyhedsbreve ud med (lange) mellemrum. Indrykker en annonce i ny og næ og laver nogle opslag på Facebook. Og selvfølgelig skaber de besøgende via SEO og Adwords, men trafikken bliver ikke konverteret til emner og kunder. Der mangler sammenhæng i indsatsen. Den tager ikke udgangspunkt i kundernes beslutningsproces. Og der gøres ikke meget for at holde fast i kunderne - de behandles på samme måde som emner.

Er det et problem?

Det er ikke sikkert.

 

Hvis alle ens konkurrenter gør det på samme måde, mister man jo i al fald ikke konkurrencefordele, men udnytter så heller ikke mulighederne.

Problemet er bare, at det sjældent er tilfældet.

 

Som regel er der nogle, typisk de store, som er langt fremme, og resten følger langsomt efter. Hen af vejen bliver de inspirerede og begynder så at gøre noget af det samme.

 

Men med den hastighed tingene udvikler sig, er der bare en risiko for, at det er for sent. Og de udnytter ikke den konkurrencefordel som mindre virksomheder har, nemlig muligheden for at agere hurtigt.

 

Det kan gå rigtigt lang tid i en stor virksomhed fra den første overvejelse til eksempelvis en marketing automation løsning er i drift. Men når den er, så rykker de og har både ressourcer og kompetencer, som de mindre ikke kan matche. Og de små har mistet den mulighed for at være først, som mange reelt har.

Hotelbranchen er et eksempel.

De største spillere, portaler som for eksempel booking.com, har været langt fremme fra start, alene af den grund, at de er født digitale. De er super gode til at gøre sig synlige på nettet, og rigtigt dygtige til at fastholde deres brugerne.

 

De store hotelkæder er ved at komme godt med. Uden tvivl fordi de har set, at det ellers er bookingportalerne, der kommer til at ’eje’ kunderne. Og så kan man i øvrigt lave ret meget markedsføring selv, for den provision portalerne kræver.

 

Og taberne bliver de små. Måske lige med undtagelse af dem, der har et helt unikt produkt. Og dem er der ikke mange af, hvis man spørger kunderne.

Pessimistisk?

Måske er jeg pessimistisk.

 

Men sagen er, at marketing i dag er blevet en krævende disciplin. Det kræver kompetencer indenfor mange flere områder end for blot få år siden. Kompetencer som en enkelt eller to personer umuligt kan rumme.

 

Derfor er der risiko for, at mange små og mellemstore bliver efterladt i krybesporet og bliver mere end almindeligt presset. Og det gælder ikke kun hotelbranchen - den adskiller sig ikke fra mange andre, hvor det samme sker. Lidt problematisk når Danmark især er 'befolket' af små- og mellemstore virksomheder.

 

Men der er selvfølgelig et alternativ: Kom op i gear og kom med på vognen, før det er for sent. Det er langt fra umuligt og behøver ikke koste 'spidsen af en jetjager'.